کد خبر: 8012
تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 بهمن 1399 - 11:12
نوع مصوبه: تصویب نامه
شماره مصوبه: 56576/1315050
تاریخ ابلاغ: 1399/11/14
هیئت وزیران در راستای ارتقای جایگاه ایران در شاخص اخذ مجوزهای ساخت و ساز و تسهیل فرآیندها در این زمینه و نیز با هدف حذف مراجعه حضوری متقاضیان دریافت مجوز ساخت به مراجع متعدد، آیین نامه اجرایی نحوه ایجاد بستر یکپارچه ارایه خدمات مرتبط با اخذ مجوز ساخت و ساز در کشور و تسهیل فرایندهای مربوط را به تصویب رساند.
تصویب آیین نامه اجرایی نحوه ايجاد بستر يكپارچه ارایه خدمات مرتبط با اخذ مجوز ساخت و ساز

به گزارش «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت» هيئت وزيران در جلسه 8 بهمن 1399 به پیشنهاد مشترك وزارت خانه‌هاي کشور، امور اقتصادي و دارايي و ارتباطات و فناوری اطلاعات، آيين‌نامه اجرايي نحوه ايجاد بستر يكپارچه ارايه خدمات مرتبط با اخذ مجوز ساخت و ساز در كل كشور و تسهيل فرايندهاي مربوط را تصویب کرد.

به موجب این مصوبه، وزارت کشور موظف ‌است با همکاری وزارت خانه های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و شهرداری تهران، بازبینی تمامی فرایندهای مربوط به پروانه ساختمانی را با استفاده از ظرفیت موجود در قانون اجرای سیاست های کلی اصل (44) قانون اساسی اجرایی نماید.

به منظور جلوگیری از استعلامات متعدد مربوط به حریم ها (از جمله حریم خطوط لوله انتقال گاز، آب و برق، حریم مسیرهای شبکه تار نوری، حریم فرودگاه، حریم راه ها و راه آهن، حریم بناهای تاریخی، حریم حفاظتی - امنیتی)، کلیه دستگاه ها مکلفند در پایان هر سال، پوشه الکترونیکی نقشه یو تی ام (UTM) طرح ها و حرایم مصوب خود را که در طرح های توسعه شهری و روستایی اعمال نشده است، به دبیرخانه کمیسیون ماده (5) قانون تأسیس شورایعالی شهرسازی و معماری ایران و دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران و همچنین برای انعکاس در نقشه شهری به شهرداری مربوط اعلام نمایند تا ملاک عمل شهرداری ها و دهیاری ها قرار گیرد.

دولت همچنین وزارت کشور را موظف کرد با همکاری وزارت راه و شهرسازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حداکثر ظرف 6 ماه نسبت به راه اندازی سامانه مدیریت ساخت و ساز اقدام نماید. صدور پروانه ساختمانی پس از دریافت شناسه یکتا که توسط این سامانه اختصاص داده خواهد شد، انجام می گیرد.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز موظف شد امکان «استعلامات برخط صدور پروانه ساختمانی» و همگام سازی خروجی سامانه های مذکور را حداکثر ظرف 6 ماه پس از ابلاغ این آیین نامه فراهم و در اختیار وزارت کشور قرار دهد.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دستگاه هاي اجرایی مشمول استعلام در زمینه صدور پروانه ساختمانی موظفند ظرف شش ماه از ابلاغ این آیین نامه، امکان دسترسی ایجاد سامانه برخط در زمینه صدور پروانه ساختمانی را برای شهرداری ها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمانی فراهم آورند.

دولت، شهرداری ها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمانی را نیز موظف کرد کلیه فرایندهای دریافت وجوه و عوارض قانونی خود را به گونه ای اصلاح کنند که تمامی پرداخت ها به صورت خودکار و الکترونیک انجام شود و سازمان تامين اجتماعي هم موظف است حداكثر ظرف 6 ماه پس از ابلاغ این آیین نامه، نسبت به راه اندازي سامانه پرداخت الكترونيكي بر خط حق بيمه كارگران ساختماني مندرج در «قانون بيمه های اجتماعی كارگران ساختماني» اقدام نماید.

downlod
آخرین مصوبات