به گزارش «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت» یکی از اهداف کلی ارایه شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ایجاد و متناسب سازی فضاهای تربیتی با ویژگی ها و نیازهای دانش آموزان و اقتضائات فرهنگ اسلامی - ایرانی و شرایط اقلیمی، فرهنگی و جغرافیایی است.
براساس مفاد این سند، نظام آموزش و پرورش به شش زیرنظام تقسیم شده که یکی از آنها زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری است.
سه برنامه اصلی در راستای استقرار نظام مکان یابی مدارس براساس آمایش سرزمین و تحولات جمعیتی (ناظر به 50 سال آینده) عبارتند از:
- تدوین شاخص ها و معیارهای مکان یابی فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی مبتنی بر آمایش سرزمین و تحولات جمعیتی
- طراحی و استقرار نظام هوشمند الکترونیکی برای مکان یابی مناسب فصاها و مراکز آموزشی، تربیتی و ورزشی
- ساماندهی فضاهای آموزشی موجود به منظور تجمیع آنها و افزایش بهره وری با رویکرد مدارس متوسط و بزرگ
با توجه به اهمیت مسئله مکان یابی و بازتخصیص فضاهای آموزشی و لزوم قانونی شدن ضابطه، لازم الرعایه توسط کلیه دستگاه های کشور است. بعلاوه اینکه اجزای ذیل بند 7 سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور، بر مکان یابی و توزیع فضاهای آموزشی به تناسب نیازها و ارایه الگو و ضابطه لازم الرعایه برای ساخت مدارس تأکید نموده است و مطابق با ماده (123) قانون برنامه ششم توسعه، سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، لازم الاجراست.
گفتنی است پیشنهاد «آیین نامه اجرایی مکان یابی مدارس دولتی و بازتخصیص فضاهای آموزشی» هم اکنون در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت در دست بررسی است.