سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه
- امور اقتصادی
۱- رشد اقتصادی شتابان و پایدار و اشتغالزا
به گونهای که با بسیج همه امکانات و ظرفیتهای کشور، متوسط رشد ۸ درصد در طول
برنامه محقق شود.
۲- بهبود مستمر فضای کسب و کار و تقویت ساختار
رقابتی و رقابتپذیری بازارها.
۳- مشارکت و بهرهگیری مناسب از ظرفیت نهادهای
عمومی غیردولتی با ایفای نقش ملی و فراملی آنها در تحقق اقتصاد مقاومتی.
۴- توسعه پیوندهای اقتصادی و تجاری متقابل و
شبکهای کشور بویژه با کشورهای منطقه آسیای جنوب غربی، تبدیل شدن به قطب تجاری و
ترانزیتی و انعقاد پیمانهای پولی دو و چند جانبه با کشورهای طرف تجارت در چارچوب
بندهای ۱۰، ۱۱ و ۱۲ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی.
۵- گسترش و تعمیق نظام جامع تأمین مالی و
ابزارهای آن (بازار پول، بازار سرمایه و بیمهها) با مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی
داخلی و خارجی و افزایش سهم مؤثر بازار سرمایه در جهت توسعه سرمایهگذاری و ثبات و
پایداری و کاهش خطرپذیری فعالیتهای تجاری و اقتصادی کشور با تأکید بر ارتقاء
شفافیت و سلامت نظام مالی.
۶- تأمین مالی فعالیتهای خرد و متوسط به
وسیله نظام بانکی.
۷- ارتقاء کیفی و کمّی نظام جامع صنعت بیمه و
ابزارهای آن (بازارهای رقابتی، بیمه اتکایی و...) با مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی
داخلی و خارجی به منظور توسعه سرمایهگذاری و ثبات و پایداری و کاهش خطرپذیری
فعالیتهای تجاری و اقتصادی کشور.
۸- جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور و سرمایهگذاران
خارجی با ایجاد انگیزه و مشوقهای لازم.
۹- اعمال نظارت کامل و فراگیر بانک مرکزی بر
بازار و مؤسسات پولی، بانکی و اعتباری و ساماندهی مؤسسات و بازارهای غیرمتشکل پولی
و مالی در جهت ارتقاء شفافیت و سلامت و کاهش نسبتِ مطالبات غیرجاری به تسهیلات.
۱۰- تغییر نگاه به نفت و گاز و درآمدهای حاصل
از آن، از منبع تأمین بودجه عمومی به «منابع و سرمایههای زاینده اقتصادی» و دائمی
شدن اساسنامه صندوق توسعه ملی با تنفیذ اساسنامه موجود و واریز سالانه ۳۰ درصد از
منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی و خالص صادرات گاز به صندوق توسعه ملی و
افزایش حداقل ۲ واحد درصد سالیانه به آن.
۱-۱۰- استقلال مدیریت حسابها از بانک مرکزی.
۲-۱۰- ارائه تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی
به بخشهای غیردولتی به صورت ارزی.
۳-۱۰- استقلال مصارف صندوق توسعه ملی از
تکالیف بودجهای و قوانین عادی.
۴-۱۰- سپردهگذاری ارزی حداکثر ۲۰ درصد از
منابع ورودی صندوق، نزد بانکهای عامل در قبال اخذ خط اعتباری ریالی از بانکهای
مذکور برای ارائه تسهیلات ریالی به بخش کشاورزی، صنایع کوچک و متوسط و تعاونی با
معرفی صندوق توسعه ملی.
۱۱- تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز و کاهش
شدت انرژی.
۱۲- حمایت از تأسیس شرکتهای غیردولتی برای
سرمایهگذاری در فعالیتهای اکتشاف (نه مالکیت)، بهرهبرداری و توسعه میادین نفت و
گاز کشور بویژه میادین مشترک در چارچوب سیاستهای کلی اصل ۴۴.
۱۳- افزایش سهم انرژیهای تجدیدپذیر و نوین و
گسترش نیروگاههای پراکنده و کوچک مقیاس.
۱۴- تحقق کامل هدفمندسازی یارانهها در جهت
افزایش تولید، اشتغال و بهرهوری، کاهش شدت انرژی و ارتقاء شاخصهای عدالت
اجتماعی.
۱۵- واگذاری طرحهای جمعآوری، مهار، کنترل و
بهرهبرداری از گازهای همراه تولید در کلیه میادین نفت و تأسیسات صنعت نفت به
مردم.
۱۶- افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره
ارزش صنعت نفت و گاز و توسعه تولید کالاهای دارای بازدهی بهینه (براساس شاخص شدت
مصرف انرژی).
۱۷- دانش بنیان نمودن صنایع بالادستی و پاییندستی
نفت و گاز با تأسیس و تقویت شرکتهای دانشبنیان برای طراحی، مهندسی، ساخت، نصب تجهیزات
و انتقال فناوری به منظور افزایش خودکفایی.
۱۸- افزایش مستمر ضریب بازیافت و برداشت نهایی
از مخازن و چاههای نفت و گاز.
۱۹- تقسیم کار و تعیین نقش ملی در مناطق،
استانها، نواحی و سواحل و جزایر کشور با رعایت الزامات آن در چارچوب سیاستهای
کلیِ مربوط، به منظور افزایش تولید ثروت ملی و حمایت دولت از سرمایهگذاری در
مناطق کمتر توسعه یافته و روستایی.
۲۰- اتخاذ برنامهها و اقدامات اجرایی جهت
توسعه روستایی کشور برای تثبیت جمعیت و تشویق مهاجرت به مناطق روستایی و عشایری
(کانون تولید و ارزش آفرینی) با برنامهریزی و مدیریت بهینه در سطح ملی، منطقهای
و محلی، تعیین سهم واقعی در توزیع منابع و ارتقاء شأن و منزلت اجتماعی، ایجاد فرصتهای
جدید اقتصادی و حمایتهای ویژه از فعالیتهای کارآفرینی و اشتغالزایی مزیتدار
بومی و مقاومسازی تأسیسات و زیرساختها و اماکن روستایی با تأکید بر بند۹ سیاستهای
کلی کشاورزی.
۲۱- توسعه اقتصاد دریایی جنوب کشور در محور
چابهار – خرمشهر با تأکید بر سواحل مکران.
۲۲- برنامهریزی برای دستیابی به ضریب جینی
۰.۳۴
۲۳- توسعه بازارهای دریایی و ایجاد مناطق مهم
اقتصادی در زمینههای دارای مزیت.
۲۴- اولویتِ بخشِ ریلی در توسعه حمل و نقل و
ایجاد مزیت رقابتی برای آن.
۲۵- توسعه حمل و نقل ریلی باری با اولویت
تجهیز شبکه و پایانههای باری و اتصال شبکه به مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری و صنعتی
و مبادی ورودی و خروجی مهم کشور و شبکههای ریلی منطقهای و جهانی بویژه کریدور شمال
– جنوب با هدف توسعه صادرات و ترانزیت بار.
۲۶- افزایش نرخ رشد ارزش افزوده بخشهای صنعت،
معدن و صنایع معدنی و افزایش صادرات محصولات آن با اجرای سیاستهای کلی صنعت و
معدن.
۲۷- دانشبنیان نمودن شیوه تولید و محصولات
صنعتی و خدمات وابسته به آن، نشانسازی تجاری و تقویت حضور در بازارهای منطقه و
جهان.
۲۸- اولویت دادن به حوزههای راهبردی صنعتی
(از قبیل صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، حمل ونقل، مواد پیشرفته، ساختمان، فناوری
اطلاعات و ارتباطات، هوافضا، دریا، آب و کشاورزی) و افزایش ضریب نفوذ فناوریهای
پیشرفته در آنها.
۲۹- اولویت دادن به تأمین مواد مورد نیاز
صنایع داخلی کشور با تأکید بر تکمیل ظرفیت زنجیره ارزش افزوده مواد معدنی و اجرای
بند ۳ سیاستهای کلی معدن.
۳۰- تدوین و اجرای سند جامع و نقشه راه تحول
نظام استانداردسازی کشور و مدیریت کیفیت.
۳۱- استقرار نظام جامع و کارآمد آمار و
اطلاعات کشور.
- امور فناوری اطلاعات و ارتباطات
۳۲- کسب جایگاه برتر منطقه در توسعه دولت
الکترونیک در بستر شبکه ملی اطلاعات.
۳۳- توسعه محتوی در فضای مجازی براساس نقشه
مهندسی فرهنگی کشور تا حداقل پنج برابر وضعیت کنونی و بومیسازی شبکههای اجتماعی.
۳۴- ایجاد، تکمیل و توسعه شبکه ملی اطلاعات و
تأمین امنیت آن، تسلط بر دروازههای ورودی و خروجی فضای مجازی و پالایش هوشمند آن
و ساماندهی، احراز هویت و تحول در شاخص ترافیکی شبکه به طوری که ۵۰ درصد آن داخلی
باشد.
۳۵- بهرهگیری از موقعیت ممتاز کشور با هدف
تبدیل ایران به مرکز تبادلات پستی و ترافیکی ارتباطات و اطلاعات منطقه و گسترش
حضور در بازارهای بینالمللی.
۳۶- حضور مؤثر و هدفمند در تعاملات بینالمللی
فضای مجازی.
۳۷- افزایش سهم سرمایهگذاری زیرساختی در حوزه
فناوری اطلاعات و ارتباطات تا رسیدن به سطح کشورهای برتر منطقه.
۳۸- توسعه فناوری فضایی با طراحی، ساخت،
آزمون، پرتاب و بهرهبرداری از سامانههای فضایی و حفظ و بهرهبرداری حداکثری از
نقاط مداری کشور.
- امور اجتماعی
۳۹- ارتقاء سلامت اداری و اقتصادی و مبارزه با
فساد در این عرصه با تدوین راهبرد ملی مبارزه با فساد و تصویب قوانین مربوط.
۴۰- استقرار نظام جامع، یکپارچه، شفاف، کارآمد
و چند لایه تأمین اجتماعی کشور.
۴۱- توانمندسازی و خوداتکائی اقشار و گروههای
محروم در برنامههای مربوط به رفاه و تأمین اجتماعی.
۴۲- ارتقاء کیفیت و اصلاح ساختار بیمههای
تأمین اجتماعی پایه (شامل بیمه درمان، بازنشستگی، ازکارافتادگی و...) برای آحاد
مردم.
۴۳- اجرای سیاستهای کلی سلامت با تصویب
قوانین و مقررات لازم با تأکید بر:
۱-۴۳- تهیه پیوست سلامت برای قوانین مرتبط و
طرحهای کلان توسعهای.
۲-۴۳- اصلاح ساختار نظام سلامت براساس بند۷
سیاستهای کلی سلامت.
۳-۴۳- تأمین منابع مالی پایدار برای بخش سلامت
و توسعه کمی و کیفی بیمههای سلامت.
۴-۴۳- افزایش و بهبود کیفیت و ایمنی خدمات و
مراقبتهای جامع و یکپارچه سلامت در قالب شبکه بهداشتی و درمانی منطبق بر نظام سطحبندی
و ارجاع.
۴۴- توسعه تربیت بدنی و ورزش همگانی.
۴۵- فرهنگسازی و ایجاد زمینهها و ترتیبات
لازم برای تحقق سیاستهای کلی جمعیت.
۴۶- تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در آن و
استیفای حقوق شرعی و قانونی بانوان در همه عرصهها و توجه ویژه به نقش سازنده
آنان.
۴۷- اولویت دادن به ایثارگران انقلاب اسلامی
در تسهیلات مالی و فرصتها و امکانات و مسؤولیتهای دولتی در صحنههای مختلف
فرهنگی و اقتصادی.
۴۸- هویتبخشی به سیمای شهر و روستا و
بازآفرینی و روزآمدسازی معماری اسلامی – ایرانی.
۴۹- سامانبخشی مناطق حاشیهنشین و پیشگیری و
کنترل ناهنجاریهای عمومی ناشی از آن.
۵۰- توسعه پایدار صنعت ایرانگردی به گونهای
که ایرانگردهای خارجی تا پایان برنامه ششم به حداقل پنج برابر افزایش یابد.
۵۱- حمایت از صنایع دستی و صیانت از میراث
فرهنگی کشور.
- امور دفاعی و امنیتی
۵۲- افزایش توان دفاعی در تراز قدرت منطقهای
در جهت تأمین منافع و امنیت ملی با تخصیص حداقل ۵ درصد بودجه عمومی کشور برای بنیه
دفاعی.
۵۳- ارتقاء توان بازدارندگی کشور با:
۱-۵۳- توسعه توان موشکی و فناوریها و ظرفیت
تولید سلاحها و تجهیزات عمده دفاعی برترساز با توان بازدارندگی و متناسب با انواع
تهدیدات.
۲-۵۳- گسترش هوشمندانه و مصونسازی پدافند
غیرعامل با اجرای کامل پدافند غیرعامل در مراکز حیاتی و حساس کشور.
۳-۵۳- افزایش ظرفیتهای قدرت نرم و دفاع
سایبری و تأمین پدافند و امنیت سایبری برای زیرساختهای کشور درچارچوب سیاستهای
کلی مصوب.
۵۴- تقویت کمی و کیفی بسیج مستضعفان.
۵۵- تأمین امنیت پایدار مناطق مرزی با انسداد
کامل نرمافزاری و سختافزاری، توسعه و تقویت یگانهای مرزبانی، مشارکتدهی
مرزنشینان در طرحهای امنیتی، توسعه فعالیتهای اطلاعاتی و تقویت دیپلماسی مرزی.
۵۶- برنامهریزی برای کاهش جرم و جنایت با هدف
کاهش ۱۰ درصدی سالانه مصادیق مهم آن.
۵۷- مبارزه همه جانبه با مواد مخدر و
روانگردانها در چارچوب سیاستهای کلی ابلاغی و مدیریت مصرف با هدف کاهش ۲۵ درصدی
اعتیاد تا پایان برنامه.
۵۸- پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز از
مبادی ورودی تا محل عرضه آن در بازار.
- امور سیاست خارجی
۵۹- حفظ و افزودن بر دستاوردهای سیاسی جمهوری
اسلامی در منطقه آسیای جنوب غربی.
۶۰- اولویت دادن به دیپلماسی اقتصادی با هدف
توسعه سرمایهگذاری خارجی، ورود به بازارهای جهانی و دستیابی به فناوری برای تحقق
اهداف اقتصاد مقاومتی و سند چشمانداز.
۶۱- توسعه کمّی و کیفی رسانههای فرامرزی با
زبانهای رایج بینالمللی.
۶۲- ایجاد زمینههای لازم در جهت جلب سرمایه و
توان علمی و تخصصی ایرانیان خارج از کشور در توسعه ملی و تأثیر بر سیاستهای نظام
سلطه در دفاع از منافع ملی.
۶۳- بهرهگیری حداکثری از روشها و ابزارهای
دیپلماسی نوین و عمومی.
- امور حقوقی و قضایی
۶۴- بازنگری در قوانین جزایی به منظور کاستن
از محکومیت به حبس و تبدیل آن به مجازاتهای دیگر و متناسبسازی مجازاتها با
جرایم.
۶۵- بهبود بخشیدن به وضعیت زندانها و
بازداشتگاهها.
۶۶- حمایت قضائی مؤثر در تضمین حقوق مالکیت و
استحکام قراردادها به منظور توسعه سرمایهگذاری بخش خصوصی و سرمایهگذاری خارجی.
۶۷- توسعه ثبت رسمی اسناد و املاک و مالکیتهای
معنوی و ثبت رسمی مالکیتهای دولت و مردم بر املاک و اراضی کشور در نظام کاداستر و
گسترش فناوریهای نوین در ارائه خدمات ثبتی.
- امور فرهنگی
۶۸- تلاش شایسته برای تبیین ارزشهای انقلاب
اسلامی و دفاع مقدس و دستاوردهای جمهوری اسلامی.
۶۹- ارائه و ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی
و فرهنگسازی درباره اصلاح الگوی مصرف و سیاستهای اقتصاد مقاومتی.
۷۰- اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور و تهیه
پیوست فرهنگی برای طرحهای مهم.
۷۱- حمایت مادی و معنوی از هنرمندان، نوآوران،
محققان و تولیدکنندگان آثار و محصولات فرهنگی و هنریِ مقوّم اخلاق، فرهنگ و هویت
اسلامی – ایرانی.
۷۲- حضور مؤثر نهادهای فرهنگی دولتی و مردمی
در فضای مجازی به منظور توسعه و ترویج فرهنگ، مفاهیم و هویت اسلامی - ایرانی و
مقابله با تهدیدات.
۷۳- توجه ویژه به توسعه و تجلی مفاهیم، نمادها
و شاخصهای هویت اسلامی – ایرانی در ساختارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
کشور.
- امور علم، فناوری و نوآوری
۷۴- دستیابی به رتبه اول منطقه در علم و
فناوری و تثبیت آن با اهتمام به تحقق سیاستهای کلی علم و فناوری.
۷۵- اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و
تأکید بر دوران تحصیلی کودکی و نوجوانی.
۷۶- افزایش سهم آموزشهای مهارتی در نظام
آموزشی کشور.
۷۷- توسعه علوم پایه و تحقیقات بنیادی، نظریهپردازی
و نوآوری در چارچوب سیاستهای کلی علم و فناوری و نقشه جامع علمی کشور.
۱-۷۷- ساماندهی نظام ملی آمار و اطلاعات علمی،
پژوهشی و فناوری جامع و کارآمد.
۲-۷۷- تحول و ارتقاء علوم انسانی بویژه تعمیق
شناخت معارف دینی و مبانی انقلاب اسلامی.
۷۸- تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال و
متناسبسازی سطوح و رشتههای تحصیلی با نقشه جامع علمی کشور و نیازهای تولید و
اشتغال.
۷۹- گسترش همکاری و تعامل فعال، سازنده و
الهامبخش در حوزه علم و فناوری با سایر کشورها و مراکز علمی و فنی معتبر منطقهای
و جهانی بویژه جهان اسلام و توسعه تجارت و صادرات محصولات دانشبنیان.
۸۰- توسعه و ساماندهی نظام ملی نوآوری و حمایت
از پژوهشهای مسألهمحور و تجاریسازی پژوهش و نوآوری، و توسعه نظام جامع تأمین
مالی در جهت پاسخ به نیاز اقتصاد دانشبنیان.