کد خبر: ۶۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
کد پیشنهاد : ۵۷۵۲۵
تاریخ ثبت پیشنهاد : ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
وزارت کشور به منظور بازسازی ناوگان اتوبوس های شهری، پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه اجرایی ماده (۸) قانون هوای پاک،‌ موضوع تعیین سن فرسودگی خودروها و بیمه انواع وسیله نقلیه موتوری را جهت سیر مراحل تصمیم‌گیری به کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هیئت دولت ارائه نموده است.

به گزارش «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت» ارزیابی های صورت گرفته درخصوص ناوگان حمل و نقل عمومی کشور، از فرسودگی بیش از نیمی از اتوبوس‌های شهری خبر می دهند.

از آنجایی که در حال حاضر با توجه به برخی مشکلات اجرایی، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهری مقدور نبوده با بازسازی اتوبوس‌های فرسوده می توان نسبت به بکارگیری مجدد آن ها در چرخه حمل و نقل عمومی اقدام کرد.

ولی از آنجایی که اتوبوس‌های مذکور به استناد آیین‌نامه اجرایی ماده (۸) قانون هوای پاک،‌ موضوع تعیین سن فرسودگی خودروها و بیمه انواع وسیله نقلیه موتوری، امکان تردد در سطح معابر شهری را به دلیل سن فرسودگی از پایان سال‌جاری ندارند لذا وزارت کشور در جهت تسهیل فرآیند بازسازی اتوبوس های مزبور و بکارگیری آن ها در ناوگان حمل و نقل شهری، پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه فوق را جهت سیر مراحل تصمیم‌گیری به هیئت دولت ارائه نموده است.

مطابق این پیشنهاد، کلیه خودروهای دیزلی براساس استاندارد آلایندگی موتور در صورت نصب پالایش‌گر (فیلتر) دوده استاندارد، حداقل دو سال قبل از رسیدن به سن فرسودگی موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه و نیز خودروهای تجاری و عمومی دارای پروانه فعالیت از شهرداری‌ها یا سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای که مشمول طرح‌های نوسازی اعلام شده از سوی دولت هستند تا زمان تحویل خودروی جدید، از مقررات مربوط به خودروهای فرسوده موضوع ماده (۸) قانون هوای پاک مستثنی می شوند.

هم‌چنین، مطابق این پیشنهاد، وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها) و وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) می‌بایست نسبت به راه‌اندازی سامانه نوسازی ناوگان، اقدام و هماهنگی‌های لازم را با نیروی انتظامی در خصوص پیشگیری از جریمه‌های خودروهای ثبت نام شده در سامانه‌های مذکور اعمال نمایند.

گفتنی است، اتوبوس‌های شهری در صورتی مشمول این پیشنهاد می شوند که پس از رسیدن به سن فرسودگی (موضوع جدول ماده (۱) این آیین‌نامه) نسبت به انجام بازسازی اساسی اقدام نمایند.

نحوه مدیریت تردد، استفاده و واگذاری به بخش خصوصی این اتوبوس‌ها توسط شهرداری‌ها، تابع ضوابطی است که از سوی وزارت کشور، تدوین و ابلاغ می‌گردد. ساز و کار اجرایی چگونگی تعمیرات فنی خودرو نیز از سوی وزارت صمت و سازمان حفاظت محیط زیست، تهیه و ابلاغ می شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
جلسات کمیسیون