کد خبر: ۴۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷
کد پیشنهاد : ۵۵۷۹۲
تاریخ ثبت پیشنهاد : ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
نظر به سیاست توسعه شهری ریل پایه در وزارت راه و شهرسازی و با عنایت به تکالیف قانونی درخصوص توسعه حمل و نقل ریلی در کشور، وزارت فوق، پیشنهاد اصلاح آیین نامه اجرایی تبصره (۱) ماده (۱۷) قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب هیئت وزیران ارائه نموده است.

به گزارش «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت» نظر به سیاست توسعه شهری ریل پایه در وزارت راه و شهرسازی و با عنایت به تکالیف قانونی درخصوص توسعه حمل و نقل ریلی در کشور، با توجه ویژه به سامانه های حمل و نقل ریلی شهری و حومه ای، وزارت فوق موظف است به منظور اجرای پروژه های زیرساختی و جلب مشارکت بخش خصوصی و همچنین افزایش رضایت مندی و اقبال عمومی نسبت به رفع موانع قانونی و ایجاد فرآیندهای تسریع و تسهیل در کار، اقدامات لازم را به عمل آورد.

در برخی مواقع توسعه خطوط ریلی با مشکلاتی از قبیل محدودیت بودجه، محدودیت زمان، تملک اراضی و ... مواجه است که معمولاً راهکار پیشنهادی در چنین مواردی، استفاده از حریم مسیرهای جاده‌ای موجود برای احداث مسیرهای ریلی با سطح قابل قبول ریسک می‌باشد.

 از آنجا که طبق آیین نامه اجرایی تبصره (1) قانون ایمنی راه‌ها و راه آهن و اصلاحیه آن - مصوب 1379- ایجاد هرگونه مستحدثات در محدوده یکصد متری بعد از حریم راه ها و در بین دو باند رفت و برگشت جدا از هم ممنوع می‌باشد بالتبع این ممنوعیت شامل احداث خطوط حمل و نقلی دیگر نظیر خطوط مترو و راه‌آهن حومه‌ای نیز می گردد که به عنوان مثال می توان به پروژه خط مترو اصفهان- شاهین شهر در رفوژ میانی بزرگراه اشاره کرد. این موضوع در نشست‌های کارگروه کارشناسی و شورای عالی فنی اموز زیربنایی حمل و نقل بررسی و در جلسه مورخ 23 /5 /97  مقرر شد اصلاحات مرتفع کننده مشکل فوق، در آیین نامه اجرایی موصوف به عمل آید.

لذا وزارت راه و شهرسازی، پیشنهاد اصلاح آیین نامه اجرایی تبصره (1) ماده (17) قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب هیئت وزیران ارائه نموده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
جلسات کمیسیون