کد خبر: ۳۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷
صفحه اول >> صفحه نخست >> عمومی
پس از تصویب افزایش تعرفه خودروهای واراداتی، موجی از انتقادها نسبت به افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی با استناد به اهمیت این خودروها در کاهش آلایندگی هوا و مصرف سوخت شکل گرفت که در اینجا دلایل افزایش تعرفه با اتکا به دلایل علمی و واقعیات موجود بررسی می شود.
افزایش تعرفه خودروی هیبریدی؛ افزایش آلایندگی یا ناکامی واردکنندگان در کسب سود نا متعارف؟!

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروهای هیبریدی که با تعرفه حداقلی در اختیار مشتریان داخلی قرار می گرفت، مشمول ۲۵ تا ۱۰۰ درصد تعرفه شدند.

منتقدان این طرح با تاکید بر تاثیر خوردروهای هیبریدی بر کاهش مصرف سوخت فسیلی و در نتیجه کاهش آلایندگی هوا، اقدام دولت در افزایش تعرفه این خودروها را مغایر با سیاست های محیط زیستی می دانستند، اما باور کارشناسان نسبت به ماهیت خودروهای هیبریدی که تا کنون وارد کشور شده تفاوت داشت و گویای این واقعیت است که انواع خودرو هیبریدی با توجه به سطح درجه هیبریداسیون، نوع خودرو، توان موتور الکتریکی، ظرفیت باطری و قطعات خاص مورد استفاده تاثیرات متفاوتی در مصرف سوخت و آثار زیست محیطی دارند.

دفتر هیئت دولت به منظور شفاف سازی در یک طرح پژوهشی اقدام به بررسی کارشناسی این موضوع توسط کمیسیون اقتصاد نمود که در آن افزون بر توضیح انواع خودروی هیبریدی، جایگاه و قیمت آن در جهان، سهم این خودروها از کل عرضه خودروهای سواری در دنیا را مورد بررسی قرار داد.

براساس این پژوهش، پنج نوع خودروی هیبریدی به شرح ذیل وجود دارد:

1. میکرو هیبرید (استاپ استارت):

خودروهای میکرو هیبرید، از کمترین درجه هیبریداسیون برخوردار هستند. موتور احتراقی در این خودروها به صورت اتوماتیک هنگامی که به آن نیاز نیست خاموش شده و هنگام نیاز مجددا روشن میشوند. این فرایند با تغییر استارتر باتری و تغییر برنامه کامپیوتر موتور (ECU) صورت می گیرد.

2. مایلد هیبرید:

خودروهای مایلد هیبرید، با اتصال موتور الکتریکی به موتور احتراق داخلی، بخشی از توان مورد نیاز خود را از موتور الکتریکی تامین می نماید، ولی رانش خودرو صرفاً بر پایه موتور احتراقی صورت می گیرد و موتور الکتریکی تنها در شرایط خاصی بعنوان نیروی کمکی عمل می کند.

مزایای این خودروها عبارتند: نیروی کمکی در زمان شتاب گیری، بازیابی انرژی با ترمزگیری و خاموش و روشن شدن خودکار موتور.

3. فول هیبرید:

خودروهای فول هیبرید در مقایسه با خودروهای مایلد هیبرید، از موتور الکتریکی قوی تر و ظرفیت باطری بیشتری برخوردار هستند و علاوه بر آن، موتور الکتریکی با قوای محرکه احتراقی ترکیب شده است.

در خودروهای فول هیبرید، امکان رانش خودرو به صورت تمام برقی و بدون کمک موتور احتراقی (با موتور احتراقی خاموش) وجود دارد و سرعت و مسافت قابل پیمایش به صورت تمام برقی، با توجه به توان موتور الکتریکی، ظرفیت باطری و شیب جاده، متفاوت است.

4. فول هیبرید پلاگین: (Plug-in)

خودروهای فول هیبرید پلاگین، مشابه خودروهای فول هیبرید (امکان رانش خودرو به صورت تمام برقی) عمل نموده و علاوه بر آن از قابلیت شارژ با اتصال به یک منبع بیرونی نیز برخوردار است.

در خودرهای فول هیبرید پلاگین (Plug-in)، از موتور الکتریکی با توان بالاتر و باطری با ظرفیت بیشتر استفاده می شود، لذا این خودروها از امکان پیمایش مسافت بیشتر به صورت تمام برقی برخوردارند و این ویژگی موجب کاهش بیشتر میزان مصرف سوخت و آلایندگی میشود.

5. خودروهای الکتریکی (تمام برقی):

خودروهای الکتریکی به خودروهایی اطلاق می شود که رانش خودرو صرفاً توسط موتور الکتریکی است. در این نوع خودرو، از موتور/ موتورهای الکتریکی با توان بالا و باتری با ظرفیت زیاد، حجم، وزن و میزان ذخیره بیشتر نسبت به خودروهای هیبریدی استفاده می شود.

در میان انواع خودروهای هیبریدی، خودروهای تمام برقی فاقد آلایندگی مستقیم و خودروهای فول هیبرید پلاگین (Plug-in) دارای کمترین آلایندگی هستند، لذا از اولویت بسیار بالاتری در مقایسه با سایر خودروهای هیبریدی جهت کاهش آلودگی هوا برخوردار هستند و به همین دلیل کشورها بیشترین مشوق ها و معافیتها را به خریداران خودروهای برقی اختصاص می دهند، در حالی که معافیت تعرفه ای مشابه برای تمام انواع خودروهای هیبریدی و برقی (تعرفه 3%) همچون سالهای گذشته تنها به واردات گسترده خودروهای مایلد هیبرید منجر شده و کمترین تاثیر را بر کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.

اضافه می نماید، براساس بررسی فوق، از مجموع 14 هزار دستگاه خودرو هیبریدی وارداتی در سال های قبل، حتی یک دستگاه خودرو پلاگین و یا برقی برای عرضه به بازار وارد نشده است و علاوه بر آن، بجای معافیت حداکثر 1 تا 4 هزار دلاری، خودروهای مایلد هیبرید در سالهای گذشته از معافیت تعرفه ای بطور متوسط حدود 17 هزار دلاری برخوردار شده اند.

با توجه به موارد ذکر شده و نیز با توجه به محدودیت منابع ارزی و ریالی کشور و نیز سایر مشکلات ناشی از آن، تخصیص معافیت تعرفه ای 5درصدی به خودروهای مایلد هیبرید، بیشتر تامین کننده منافع شرکتهای واردکننده بوده و کمترین تاثیر را در کاهش آلودگی هوا داشته است که این مساله در تضاد با سیاستهای اقتصاد مقاومتی و استفاده مناسب از منابع محدود کشور می باشد.

لازم بذکر است با توجه به آلایندگی کمتر خودروهای پلاگین هیبرید در مقایسه با سایر انواع هیبرید و نیز عدم آلایندگی خودروهای الکتریکی، اغلب کشورها و دولتهای جهان بیشترین اقدامات و مشوق های پرداختی خود را بر توسعه خودروهای برقی و پلاگین متمرکز نموده اند و این اقدامات به افزایش قابل توجه سهم خودروهای پلاگین و برقی از کل عرضه خودروهای هیبریدی و برقی منجر شده است، اما در ایران بدلیل عدم تمایز تعرفه ای بین خودروهای مایلد هیبرید با سایر انواع خودروهای هیبرید و الکتریکی، شرکتهای واردکننده و دلالان بازار خودرو از ضعف موجود در ساختار تعرفه واردات حداکثر استفاده را جهت کسب درآمدهای کلان نموده اند و این مسئله به کاهش سهم خودروهای پلاگین و برقی از کل عرضه خودروهای هیبریدی و برقی منجر شده است.

با توجه به موارد بیان شده، لازم است تعرفه واردات انواع خودروهای هیبریدی متفاوت و متناسب با میزان مصرف سوخت فسیلی و آثار زیست محیطی آنها در نظر گرفته شود.

برای مشاهده متن کامل فصل اول گزارش بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

 
 
 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: