کد خبر: ۲۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶

موضوعات مورد بررسی:

 

- مجوز خرید خودرو کمک دار عملیاتی داخلی به تعداد 500 دستگاه توسط وزارت کشور برای فرمانداری ها، بخشداری ها و مدیریت بحران استانداری ها.

با توجه به عدم مشخص بودن تصمیم گیری به دستگاه پیشنهاد دهنده عودت شد

 
- لایحه اصلاح قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت.

تا ابتدای ماده 5 با اصلاحاتی به تصویب رسید

ماده 1- دولت و شهرداری‌ها درحدود صلاحیت‌های قانونی خود مکلفند در جهت توسعه، بهبود و هماهنگ‌سازی حمل و نقل درون شهری و برون شهری و کشتیرانی ساحلیکشور و مدیریت بر مصرف سوخت، با اولویت توسعه حمل و نقل عمومی (اتوبوسرانی و ریلی)، ترویج سفرهای غیرموتوری و کاهش سفرهای موتوری نسبت به مدیریت عرضه و تقاضای حمل و نقل، مدیریت مصرف انرژی در حمل و نقل، مدیریت تولید و واردات خودرو با رویکرد کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌های ناشی از حمل و نقل، ارتقاء ایمنی تردد و کاهش حوادث رانندگی اقدام نمایند.

ماده2- به دولت اجازه داده می‌شود برای اجرای ماده (1) این قانون اقدامات زیر را به عمل آورد:

1- اعطاء کمکهای بلاعوض به صورت یارانه‌یا کمک زیان به بخش‌های دولتی و غیردولتی مرتبط با اهداف این قانون؛

2- تخفیف در حقوق ورودی و سود بازرگانی واردات ناوگان حمل و نقل عمومی، خودروهای کم‌مصرف، خودروهای گازسوز، برقی و دونیرویی (هیبریدی)، موتورسیکلت برقی و دونیرویی، دوچرخه برقی، شناور مسافربری، شناورهای کوچک باری فلزی و قطعات و تجهیزات مربوطه؛

3- تخفیف در حقوق ورودی و سود بازرگانی واردات تجهیزات، تأسیسات، ماشین‌آلات و قطعات مورد نیاز شبکه و ناوگان حمل‌و نقل عمومی بار و مسافر در بخش درون سرزمینی و آبهای تحت حاکمیت و سامانه‌های هوشمند حمل و نقل و ترافیک؛

4- اعطاء تسهیلات بانکی و پرداخت بخشی از سود تسهیلات بانکی به بخشهای مرتبط با اهداف این قانون؛

5- تعیین و أخذ عوارض، بر مبنای میزان مصرف سوخت و آلایندگی و نوع سوخت از خودروهای تولید داخل و وارداتی از تولید‌کنندگان داخلی و واردکنندگان؛

6- سیاست گذاری و برنامه‌ریزی در جهت تعیین سوخت بهینه در هریک از شیوه‌های حمل و نقل کشور با درنظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی آن و تنظیم مقررات لازم برای حمایت از تحقق آن؛

7- تعیین و اخذ جریمه، متناسب با مازاد مصرف و آلایندگی، سن و میزان پیمایش از خودروهای سبک و سنگین

8- اعمال سیاست‌های تشویقی- حمایتی و جذب سرمایه به منظور رقابتی نمودن حمل و نقل ریلی بار و مسافر نسبت به جاده‌ای از طرق مختلف از جمله توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد سیستم‌های حمل و نقل ترکیبی و تکمیل خطوط فرعی ریلی طی برنامه پنجساله

تبصره- کمکها، تخفیفات و تسهیلات موضوع این ماده حسب تشخیص دولت می‌تواند درمورد سایر شقوق حمل و نقل عمومی و دریایی و هوایی نیز اعمال شود.

ماده 3- تعرفه برق مصرفی سامانه‌های ریلی مسافری برقی شهری، حومه‌ای و برون شهری مطابق بر اساس کمترین تعرفه تعیین شده محاسبه و اخذ می‌شود.

مقرر شد مراکز بار به خطوط ریلی متصل شوند. بارهای بالای 500 کیلومتر (؟) با اولویت از خطوط ریلی استفاده نمایند.

ماده 4- وصولی‌های موضوع ماده (2) و همچنین کمک‌های دولت در اجرای این قانون از محل درآمدهای عمومی، بین شهرداری‌ها به نمایندگی وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی در راستای کمک به اجرای اهداف مندرج در ماده یک این قانون به نسبت مساوی، در قالب بودجه‌های سنواتی توزیع می‌شود. درآمدهای مذکور به صورت 100 درصد تخصیص یافته تلقی می‌گردد.

 
 
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: