کد خبر: ۲۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶
هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و به استناد تبصره ماده (13) قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی- مصوب 1395- اساسنامه صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی را به شرح زیر تصویب کرد
اساسنامه صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی

هیئت وزیران در جلسه 19 /9 /1396 اساسنامه صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی را تصویب کرد. اهم مقررات اساسنامه مذکور به شرح زیر است:

به منظور حمایت از مؤسسان با اولویت مناطق محروم، صندوق فوق توسط وزارت آموزش و پرورش با مشارکت مؤسسان و بخش غیردولتی به صورت مؤسسه عمومی غیردولتی و با شخصیت حقوقی مستقل ایجاد می­شود.

سرمایه اولیه صندوق مبلغ بیست میلیارد (000ر000ر000ر20) ریال است که از محل کمک موضوع ماده (13) قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی - مصوب 1395- و مشارکت مؤسسان تأمین می­شود.

موضوع و حدود فعالیت صندوق به شرح زیر است:

الف- اعطای تسهیلات در راستای اهداف صندوق به مؤسسان در مواجهه با موقعیت­های بحرانی با تصویب هیئت امنا.

ب- تقویت سرمایه­گذاری در فعالیت­های مرتبط با مدارس غیردولتی برای افزایش ظرفیت­ های توسعه مدارس غیردولتی.

پ- تأمین بخشی از حق بیمه سهم مؤسس و کارکنان غیررسمی مدارس غیردولتی از محل اعتبارات صندوق در صورت وجود اعتبار تا سقف تعیین شده توسط هیئت امنا.

ت- برنامه­ریزی و مدیریت منابع مالی صندوق با هدف افزایش توانمندی و ظرفیت مؤسسان.

ث- کمک به تأمین بخشی از شهریه دانش ­آموزان مستعد بی­بضاعت و ایتام با اولویت مناطق کمتر توسعه ­یافته.

ارکان صندوق عبارت است از: هیئت امنا، هیئت مدیره، مدیر عامل و بازرس قانونی (حسابرس)

هیئت امنا مرکب از افراد زیر است: وزیر آموزش و پرورش (رییس هیئت امنا)، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور،معاون وزیر و رییس سازمان (دبیر هیئت امنا) و سه نفر از مؤسسان به انتخاب شورای هماهنگی مؤسسان کشوری و با حکم وزیر آموزش و پرورش.

هیئت مدیره مرکب از پنج نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی ­البدل است که با پیشنهاد رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت­ های مردمی و تأیید هیئت امنا به مدت دو سال انتخاب می­شود. انتخاب مجدد اعضا بلامانع است. دو نفر از اعضای هیئت مدیره از بین مؤسسان مدارس غیردولتی و دو نفر از بین افراد دارای حداقل پنج سال سابقه در امور مالی و آموزشی انتخاب می­شوند.

مدیرعامل بالاترین مقام اجرایی صندوق است که توسط هیئت مدیره از میان اعضای هیئت مدیره یا خارج از آن برای مدت دو سال انتخاب و با حکم رییس هیئت مدیره منصوب می­ شود و انتخاب مجدد وی بلامانع است.

منابع مالی صندوق عبارتند از:

الف- کمک­ های مالی دولت، موضوع ماده (13) قانون قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی - مصوب 1395- و سایر کمک ­های دولت یا وزارت از محل اعتبارات مصوب مربوط

ب- منابع مالی جذب شده از بخش ­های غیردولتی، نهادهای اقتصادی، بانک­ ها و مؤسسات مالی و اعتباری مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

پ- هدایای مؤسسات و اشخاص حقیقی و حقوقی در چارچوب قوانین و مقررات مربوط

ت- وجوه مربوط به سهم مشارکت مؤسسان

ث- وجوه حاصل از کارمزد تسهیلات اعطایی موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده (6) این اساسنامه با رعایت قوانین مربوط پس از اخذ موافقت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

ج- سپرده­ گذاری بخش غیردولتی به صورت قرض ­الحسنه در صندوق.

 
 
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: