کد خبر: ۲۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶
کمیسیون های هیئت دولت >> اقتصاد >> پیشنهاد
وزارت امور اقتصادی و دارایی با ارائه دلایل توجیهی ذیل پیشنهاد اصلاح مواد (6) و (9) قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی کشور را ارائه نموده است به‌گونه‌ای که صدور "مجوز نمایندگی فروش بلیت قطارهای مسافرتی" را به تشکل‌های بخش خصوصی واگذار شود و...
شناسایی و تدوین قوانین و مقررات مخل در حوزه کسب و کار (اصلاح مواد (6) و (9) قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی کشور مصوب سال 1384)

1- وزارت امور اقتصادی و دارایی با ارائه دلایل توجیهی ذیل پیشنهاد اصلاح مواد (6) و (9) قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی کشور را ارائه نموده است به‌گونه‌ای که صدور "مجوز نمایندگی فروش بلیت قطارهای مسافرتی" را به تشکل‌های بخش خصوصی واگذار شود و وزارت راه بر فروش بلیط برای حفظ حقوق مصرف‌کننده که از طرف شرکت ارائه‌دهنده خدمات حمل مسافر(بخش خصوصی) تأمین می‌شود نظارت نماید.

v آزاد‌سازی از جنبه قوانین و مقررات با رویکرد برون‌سپاری و خصوصی‌سازی به منظور تحقق اهداف ملحوظ در سیاست‌های کلان اصل (44) قانون اساسی

v کاهش زمینه‌های ایجاد رانت و تلاش در جهت فرهنگ‌سازی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ایجاد فضای رقابتی در کشور

v فراهم نمودن شرایط مشارکت حداکثری بخش غیردولتی جهت سرمایه‌گذاری و راهبری در بخش‌های مختلف حمل و نقل ریلی و نقش نظارتی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک تنظیم‌گر بخش‌تخصصی به منظور افزایش کارایی و صرفه و صلاح اقتصادی شرکت راه‌آهن

2- براساس ماده (6) قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی کشور، تعرفه بهره‌برداری از شبکه ریلی کشور به منظور عبور یک یا چند واگن و یا یک قطار کامل (باری یا مسافری) بصورت باردار یا خالی از روی شبکه ریلی برحسب وزن، ظرفیت و طول واگن، طول و ابعاد کالای بارگیری شده در واگنهای ویژه، مسیر حرکت، شرایط مسیر و دیگر عوامل مؤثر در این راستا و همچنین سرویس‌های ارتباطی، به موجب آئین‌نامه‌ای خواهد بود که توسط هیئت‌مدیره راه‌آهن تهیه و با تصویب وزیر راه و ترابری لازم‌الاجرا است.

3- همچنین مطابق ماده (9) قانون مذکور نرخ حمل‌ و نقل ریلی بار متناسب با حمل‌ونقل جاده‌ای به‌صورت توافقی فی‌مابین صاحبان کالا و شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی تعیین و اجرا خواهد شد. بهای بلیط مسافرین توسط شرکت‌های حمل و نقل ریلی در هر مسیر و برحسب نوع و درجه واگن، قطار و خدماتی که ارائه می‌شود تعیین و پس از تأیید هیئتمدیره راه‌آهن به مرحله اجرا در می‌آید.

4- لذا براساس مواد مذکور، صدور "مجوز نمایندگی فروش بلیت قطارهای مسافرتی"بر عهده شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است و ازآنجایی‌که مبنای قانونی صدور مجوز مزبور مستند به مواد یادشده است اقدامات بعدی در این خصوص منوط به اصلاح این مواد قانونی است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: