کد خبر: ۱۴۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵
>>
براساس سیاهه انتشار آلودگی در تهران، ۸۰ درصد از آلودگی در میان آلاینده های هوا به عوامل متحرک، یعنی خودروها اختصاص دارد و بنابر این بدیهی است که بایستی تمرکز و اولویت برنامه ها بر ساماندهی خودروها استوار باشد.
امروز بیست و نهم دیماه و روز هوای پاک بود و به همین مناسبت در نشست امروز هیات دولت، سازمان حفاظت محیط زیست گزارشی از اقداماتی که در جهت نیل به هوای پاک در کشور انجام شده بود ارائه کرد.
براساس سیاهه انتشار آلودگی در تهران، ۸۰ درصد از آلودگی در میان آلاینده های هوا به عوامل متحرک، یعنی خودروها اختصاص دارد و بنابر این بدیهی است که بایستی تمرکز و اولویت برنامه ها بر ساماندهی خودروها استوار باشد.
ارتقای کیفیت سوخت به یورو ۴، خروج ۹۱۵ هزار خودروی فرسوده (از جمله ۴۰ هزار تاکسی)، اجرای سامانه یکپارچه معاینه فنی که تحول مهمی در پیشگیری کنترل میزان آلایندگی خوروها و ممانعت از ورود خودروهای معیوب به چرخه حمل و نقل است و همچنین کنترل الکترونیکی کلیه مراحل معاینه فنی خودروها ،که امکان دریافت تشریفاتی معاینه فنی را به صفر می رساند، توقف شماره گذاری و تولید موتورسیکلت انژکتوری، ارتقای استاندارد تولید خودرو، اجرای نظام بازرسی مستمر خطوط تولید خودرو ، از جمله اقدامات مؤثر دولت در این باره است .
این اقدامات و از جمله تغییر سوخت نیروگاه ها از مازوت به گاز سبب شده است که در همه کلان شهر ها وضعیت افزایش روزهای دارای هوای پاک رو به رشد باشد که این رشد در برخی از کلان شهر ها از جمله اصفهان بسیار چشمگیر بوده است.
بر اساس گزارش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی سه سال گذشته تعداد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا به یک سوم کاهش یافته است .
البته همچنان وضعیت آلودگی به ویژه در کلان شهرها نگران کننده است و این اقدامات در صورت دسترسی بیشتر دولت به منابع مالی برای حمایت بیشتر از این برنامه ها می توانست نتایج به مراتب بهتری را حاصل کند. انتظار می رود به تدریج با بهبود وضعیت درآمدی دولت شاهد شتاب گرفتن این اقدامات باشیم.
داوری منصفانه در مورد عملکرد دولت برای افزایش هوای پاک بدون توجه به این اقدامات مهم و تاثیر گذار ممکن نیست. امیدوارم فعالان عرصه سیاست و رسانه مروج بررسی های مستند و منصفانه در این باره باشند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
جلسات کمیسیون