کد خبر: ۱۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵
کد پیشنهاد : ۵۳۴۶۱
تاریخ ثبت پیشنهاد : ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
دارایی‌­های معنوی، شامل کلیه دارایی­‌های غیر مشهودی است که در کسب و کار مورد استفاده قرار می­‌گیرد ولیکن ممکن است به صورت مستقیم توسط مالکیت معنوی قابل حمایت نباشد.دارایی­‌های معنوی دارایی­‌هایی هستند که دارای 3 طبقه بندی می باشد: دانش فنی، اطلاعات اختصاصی و بانک اطلاعات تجاری و همچنین شیوه­‌ها، ایده‌ها و یا طرح­های اصلی و جدید.
آیین‌نامه ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود

  - با توجه به جایگاه امروزی دارایی‌­های فکری در تجارت جهان و نقشی که این دارایی­های ارزشمند می‌تواند در توسعه و کسب درآمد بیشتر برای افراد، بنگاههای کوچک، بزرگ اقتصادی و دولتها داشته باشد، مدیریت این نوع دارایی ها از اهمیت بسزایی برخوردار شده است.

- دارایی‌­های معنوی، شامل کلیه دارایی­‌های غیر مشهودی است که در کسب و کار مورد استفاده قرار می­‌گیرد ولیکن ممکن است به صورت مستقیم توسط مالکیت معنوی قابل حمایت نباشد. به طوری که هر کسب و کاری، مالک سه نوع دارایی است. دارایی­‌های پولی، دارایی­‌های فیزیکی و دارایی­‌های معنوی که هر کدام دارای تعاریف و زیر مجموعه­‌هایی می­باشند.

دارایی­‌های معنوی دارایی­‌هایی هستند که دارای 3 طبقه بندی می باشد: دانش فنی، اطلاعات اختصاصی و بانک اطلاعات تجاری و همچنین شیوه­‌ها، ایده‌ها و یا طرح­های اصلی و جدید.

- ارزش­‌گذاری دارایی‌­های نامشهود (اعم از برند، دانش فنی، فناوری، دارایی فکری، حقوق مالکیت معنوی و ...) با وجود اینکه ماهیت فیزیکی ندارد اما به عنوان یکی از عوامل اساسی و بسیار مهم در تولید ثروت و سودآوری به حساب می­آیند. این نوع دارایی­ها از منابع بلند مدت در ایجاد ارزش برای هر کسب و کاری محسوب می­شوند.

- امروزه شرکت­های پیشرو و برتر جهان، بیش از هر زمانی توجه خود را به بحث دارایی­‌های فکری معطوف کرده‌­اند و حجم دارایی­‌های فیزیکی خود را از طریق سرمایه­‌گذاری در دارایی­‌های نامشهود کاهش داده­اند.

- از اهداف ارزیابی و ارزش­‌گذاری دارایی­‌های نامشهود که کمک به تصمیم‌‍‌گیری مطلوب و حل مسائل و مشکلات می­‌نماید می‌­توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- استفاده در طرح کسب و کار و پذیرش در بازار دارایی­‌های فکری فرابورس

2- برنامه­‌ریزی استراتژیک در خصوص توسعه کسب و کار بر پایه دارایی فکری

3- تجاری­‌سازی فناوری و جذب سرمایه­گذاری (فنی بازار و بازار دارایی فکری)

4- تصمیم­‌گیری مرتبط با سرمایه­‌گذاری­های تجاری و کمک به تصمیم­‌گیری در زمینه سرمایه­‌گذاری و شراکت

5- تصمیم‌­گیری در خصوص اعطاء لیسانس و حق امتیاز

6- ساماندهی و استفاده مطلوب از دارایی­های نامشهود شرکت بر اساس ارزش اقتصادی آنها

7- تصمیم در مورد خرید و فروش دارایی­‌های نامشهود و یا ادغام شرکتها (M&A) و .........

         در ارزش­‌گذاری دارایی­های فکری و دانش فنی حسب حوزه کاربرد و مخاطبان و ذی­نفعان از فرآیند و مدلهای متفاوتی استفاده می­شود و گزارش­‌گیری آنها نیز ساختارهای متفاوتی دارد.
 سازمان برنامه و بودجه کشور پیشنهاد آیین‌­نامه دارایی­‌های نامشهود را در اجرای بند (3) مصوبه شماره 56917/ت 50582 هـ مورخ 25 /5 /1393 شامل بر 5 ماده تهیه و تدوین و به شرح پیوست برای تصویب در هیئت وزیران ارایه نموده است:
 
 
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
جلسات کمیسیون